När kan man få lära sig om alltifrån HTML och Javascript till löpteknik, retorik och hur man läser tarotkort – allt på arbetstid under en och samma vecka? På EMG:s Learning at Work Week som precis gick av stapeln för tredje året i rad! Frida Björkman, Talent Manager på EMG, har lett årets projekt och berättar om hur Learning at Work Week startade och ger tips på hur andra företag kan komma igång.
Learning at work week startade genom ett initiativ från en anställd. Idag, tre år senare, har det vuxit sig till en vecka fylld med inspiration, nya kunskaper, träning och nätverkande. Konceptet är stort i England så EMG ville visa framfötterna och ta sig an veckan i en svensk organisation, med förhoppningen att fler svenska företag ska ta efter. Under en arbetsvecka får de anställda på EMG bland annat lära sig grunderna i HTML och Javascript, löpteknik, retorik, kreativt skrivande, att göra tvål och läsa tarotkort.
– Vi har jobbat med det här i två år tidigare och har med tiden lärt oss att vi vill lägga både mer tid på planering och resurser på konceptet. I år lades det på mitt bord att utveckla konceptet och skapa större engagemang. I år har veckan fått stor uppmärksamhet internt och många av utbildningarna har blivit fullbokade, berättar Frida.
Syftet med veckan är att samla alla i organisationen och uppmuntra till att hela tiden fortsätta utvecklas och lära sig något nytt. Det behöver inte alltid innebära att lära sig något inom den roll man har, eller utifrån ens egna kompetenser. Det handlar snarare om att hitta gemenskap i att lära sig till exempel löpteknik, hur man gör tvål eller hur vi kan jobba med video för att skapa content, berättar Frida.
– Vi har försökt skapa en så bred mix som möjligt som ska kunna nå ut till så många som möjligt. På det sättet finns möjligheten att gå utbildningar som man kanske aldrig annars skulle ha gått, eller haft möjligheten att gå. Sen har vi absolut några nischade som kanske är mer riktade till de som jobbar på sälj- eller marknadsavdelningen.
Nätverkandet och utbytet av kunskaper är centralt under veckan. I takt med att organisationen växer är det desto viktigare med det här utbytet av kompetenser och intressen. Samt att organisationen inte bara indelas i de olika avdelningarna. Vidare förklarar Frida att nytt för i år är att företagsledningen varit delaktiga i beslutet om att fortsätta utveckla Learning at Work Week, vilket hon upplever har bidragit till att veckan är så populär i år.
– Att man har möjlighet att prioritera att lära sig något nytt på arbetstid och att det kommer från en ledningsnivå tror jag är väldigt uppskattat från många. Det gör att man inte känner dåligt samvete för att gå en utbildning som inte har med sitt jobb att göra för att man egentligen borde jobba. Vår organisation jobbar med utbildningar och kompetensutveckling. Det är fint att vi kan uppmuntra till att fortsätta jobba med det och att man gör det på ett roligt sätt även internt.
Ur ett HR-perspektiv är den här veckan toppen, berättar Frida. Det ingår i EMG:s kompetensutvecklingsplan att jobba med utvecklande och lärande av individen. Att veckan därtill får så pass bra respons från organisationen ser Frida som något som stärker trivseln på arbetsplatsen. Vidare berättar Frida om att veckan i sin tur är bra i employer branding-syfte.
– Det här är en sån sak folk nämner i våra medarbetarundersökningar, att de tycker att det är väldigt kul att det prioriteras. Att vi inte bara fokuserar på jobbtraining och säljsiffror, utan att vi gör något annorlunda. Det här är också jättebra att lyfta fram i vår employer branding, eftersom det är en så pass uppskattad aktivitet med ett högt engagemang och med en tydlig koppling till vårt företags vision om att hjälpa alla i hela världen hitta rätt utbildning. Jag tror att det skapar ett engagemang och en helhet i organisationen i sig och att folk tycker att det är roligt att vi har en rolig arbetsplats.
Aktiviteterna för årets Learning at Work Week kom till genom en fokusgrupp med personer från olika team som fick spåna idéer och kartlägga vilka kompetenser som fanns internt. Samt genom att gå igenom förra årets utvärdering.
– Vi har mycket kompetenser internt och det är perfekt att utnyttja det under den här veckan. Sen har vi också möjligheten att ta in experthjälp med externa organisationer som kommer hit och pratar eller har någon kurs i kreativt arbete eller liknande. Då har vi tagit in det!
För andra företag som vill komma igång med liknande projekt slår Frida ett slag för att börja litet och testa sig fram för att sedan utvärdera tillsammans. Alla organisationer kan skapa sin egen variant av det och det kan göras hur stort eller litet man vill.
– Man får liksom testa sig fram och se hur det går, samla information och bygga upp det långsamt. För tre år sedan hölls det kanske fem olika sessions, idag är vi uppe i tjugo. Det har som sagt tagit oss tre år att komma hit och vi har hela tiden försökt bygga på det genom feedback från anställda. Det behöver inte vara fantastiskt första året.
Som en addition till Learning at Work Week har de anställda fått möjligheten att skugga en kollega under en arbetsdag eller en arbetstimme. Syftet är att skapa ett bredare perspektiv hos de anställda och en större förståelse för andra positioner och organisationen i helhet.
– Det här är perfekt om man kanske vill lära sig hur IT-utvecklarna jobbar eller få mer insyn och kunskap om något specifikt projekt. Jag har haft några som har skuggat mig vilket jag har tyckt varit jättekul! Det här tror jag är nånting som man kan jobba mer med, och det behöver ju inte vara just under Learning at Work Week utan det kan ju vara något återkommande. Vill man skugga en kollega så kanske man ska få möjligheten att signa upp sig löpande. Jag tror att man då får ett bredare perspektiv i organisationen och ett mer öppet klimat.
utbildning.se är Sveriges största söktjänst för kompetensutveckling för yrkesverksamma. Tusentals internetanvändare som letar efter kurser och utbildningar besöker utbildning.se varje dag, där hittar de cirka 12 800 utbildningar från 559 utbildningsarrangörer. Genom analysverktyg, intresseanmälningar och andra funktioner på utbildning.se samlas information om användarna och vad de efterfrågar. Vi på utbildning.se producerar inte utbildningar själva, men har tillgång till information om branschens utbud. Det ger oss en unik möjlighet att överblicka och få fram värdefull kunskap om statistik och trender. Vi gör även regelbundet olika undersökningar via frågeformulär rörande kompetensutveckling.