Följ utbildning.se

guider och inspiration

Bli en ännu bättre säljare – se upp för dessa 4 vanliga hinder

Blogginlägg   •   Jan 07, 2020 08:42 CET

Hur blir man en bra säljare? Det finns nog inget självklart eller entydigt svar på den frågan – men det finns en hel del svar på vad som förhindrar din framgång. George Dudley och Shannon Goodson, två amerikanska forskare, har tagit fram tolv hinder som ofta drabbar säljare. utbildning.se berättar mer om fyra av de vanligaste hindrena för din försäljning!

Så bemöter du personer med psykisk ohälsa

Blogginlägg   •   Dec 19, 2019 07:48 CET

Hur bemöter man en person som lider av psykisk ohälsa? Det är kunskap som kan vara värdefull för de allra flesta, men kanske särskilt för de som arbetar inom hälso- eller sjukvården. Därför har vi på utbildning.se tagit hjälp av Praktikertjänst, ett företag inom hälso- och sjukvård, för att ta fram fem handfasta tips på hur du bör bemöta personer med psykisk ohälsa.

6 spännande utbildningar du kan läsa på distans

Blogginlägg   •   Dec 10, 2019 07:56 CET

Om du redan har ett heltidsjobb kan det vara svårt att hitta tiden att lära sig något nytt. Att komma iväg på en klassrumsutbildning kanske är rent av omöjligt att få in i schemat. Som tur är finns en enkel lösning för att fortsätta utvecklas – distansutbildningar!

Barnkonventionen – så implementerar du den i din verksamhet

Blogginlägg   •   Dec 02, 2019 10:32 CET

Från och med den 1 januari 2020 blir FN:s konvention om barnets rättigheter, barnkonventionen, svensk lag. Det innebär ett ökat fokus på barns rättigheter och större skyldigheter för myndigheter och organisationer att ta hänsyn till barnets bästa.

Att jobba med migrän – så får du hjälp

Blogginlägg   •   Nov 26, 2019 08:45 CET

Migrän är en folksjukdom som drabbar runt en miljon svenskar. Trots det är kunskapen om sjukdomen liten och fördomarna många. Migrändrabbade bemöts ofta med skepsis av sin omgivning, inte minst på arbetsplatsen.

5 livsviktiga fakta om HLR

Blogginlägg   •   Aug 08, 2019 08:04 CEST

​Är du nyligen utbildad i HLR? Vi hoppas innerligt att svaret är ja. Korrekt utförd hjärt-lungräddning kan nämligen innebära skillnaden mellan liv och död. utbildning.se har pratat med utbildningsföretaget HLR center och tillsammans reder de ut några av de vanligaste missförstånden kring HLR.

7 anledningar till varför alla bör utbildas i KBT

Blogginlägg   •   Aug 01, 2019 08:11 CEST

​Kognitiv beteendeterapi, KBT, blir alltmer populärt. I takt med den ökande efterfrågan har även intresset för utbildning i terapiformen ökat stort. Men varför är det bra att lära sig om KBT? Elizabeth Ekman, Legitimerad Psykoterapeut (KBT), disputerad inom psykologi, KBT, Autismspektrum och ADHD, identifierar sju anledningar till varför alla borde lära sig om KBT.

Vad är arbetsmiljö och varför ska du bry dig?

Blogginlägg   •   Jul 25, 2019 08:19 CEST

​Arbetsmiljö är allt runtom dig på din arbetsplats. Arbetsmiljö är hissmusiken i receptionen, din rätt till fikapaus, din ergonomiska stol och bullret från byggarbetsplatsen bredvid. Det är kollegans härskartekniker, det är dina möjligheter till utveckling i tjänsten och den lite för dunkla belysningen vid ditt skrivbord. Så, varför ska du bry dig om arbetsmiljö? utbildning.se svarar.

Så når du din målgrupp – 6 fenomen som hjälper

Blogginlägg   •   Jul 18, 2019 08:07 CEST

​Marknadsföring öppnar upp för ett oändligt antal tolkningsmöjligheter. Detta kan ibland ses som en stor nackdel för ditt företag och din produkt, men med rätt metoder kan du lyckas styra din målgrupps beteenden. utbildning.se har listat 6 olika fenomen som hjälper dig nå din målgrupp på ett effektivt sätt.

Så får du en ergonomisk arbetsplats – 5 enkla tips

Blogginlägg   •   Jul 11, 2019 08:10 CEST

​Enligt Arbetsmiljöverket förekommer belastningsskador till följd av bristfällig ergonomi i så gott som alla branscher. Mycket gällande ergonomi på arbetsplatsen är utom den enskilde anställdes kontroll – men det finns några saker du kan göra själv för att undvika belastningsbesvär. utbildning.se listar 5 enkla tips du kan börja med idag!

Vad är FSSC 22000? – allt du behöver veta om certifieringen

Blogginlägg   •   Jun 05, 2019 15:17 CEST

FSSC 22000 är en certifiering för kvalitetsledningssystem för livsmedelssäkerhet, även kallat Food Safety Management System, FSMS. Certifieringen gäller för producenter inom hela livsmedelsproduktionen, från tillverkare av livsmedelsförpackningar till matproducenter. utbildning.se reder ut allt du behöver veta om certifieringen samt hur du går tillväga för att få en FSSC 22000-certifiering.

ABB förbättrar förutsättningarna för fler kvinnor inom teknikbranschen

Blogginlägg   •   Jan 22, 2019 08:14 CET

​Tekniska arbetsgivare har ofta svårt att jämna ut klyftan mellan antalet kvinnor och män. Att få fler kvinnor intresserade inom teknikyrken är ett sätt att motarbeta trakasserier och bana vägen för en mer jämställd bransch. Teknikföretaget ABB öppnar dörrar för kvinnor i slutet av sina tekniska utbildningar men i början av sina karriärer.

Bättre presentationer med hjälp av ditt kroppsspråk

Blogginlägg   •   Jan 08, 2019 08:40 CET

​Forskning påstår att så mycket som 55% av kommunikationen mellan människor består av kroppsspråket. En siffra som förstås berör, för kan det verkligen stämma? Vad som säkerligen är otvivelaktigt: dina rörelser säger mer om dig än du säkert tror! Läs vidare för att lära dig hur du kan använda ditt kroppsspråk för att förbättra dina presentationer!

Academy tar ett nytt grepp i utbildningsbranschen

Blogginlägg   •   Dec 06, 2018 09:59 CET

​Academy använder en smart utbildningsmetod som erbjuder dig med rätt egenskaper att byta karriär eller att ta ett kliv uppåt. Med sina utbildningsprogram slår Academy ett hårt slag för kompetensutveckling. Men hur är det möjligt gå från noll till färdigutbildad och anställd på bara 12 veckor?

Så ger du konstruktiv feedback till din chef

Blogginlägg   •   Dec 04, 2018 09:51 CET

Att ge konstruktiv feedback till sin chef kan upplevas skrämmande, nästan tabu, men ibland är det helt enkelt nödvändigt. Så hur bör du gå tillväga? Vi har sammanställt fem tips på hur du bäst levererar konstruktiv kritik till din chef.

Jobba hemifrån – så behåller du effektiviteten

Blogginlägg   •   Nov 30, 2018 07:30 CET

Sitter du i regel på ett kontor men är sugen på att testa det här med att jobba hemma? Att jobba hemifrån kan vara oerhört lockande, men det kan också vara en riktig effektivitetstjuv! Med rätt knep kan du dock effektivisera din arbetsdag och till och med få ut mer av en arbetsdag hemma än du hade fått på kontoret. ​utbildning.se tipsar om hur du behåller din effektivitet.

Så motiverar du dina anställda – 8 enkla tips

Blogginlägg   •   Nov 28, 2018 08:00 CET

​Det sägs att ledarskap är att lyckas genom andra. Med detta kommer ett ansvar att motivera inte bara dig själv, utan även dina anställda, för att du som ledare ska nå framgång. ​utbildning.se har sammanställt åtta enkla tips som kan hjälpa dig att hålla din personal motiverad.

4 TED Talks varje marknadsförare bör ha sett

Blogginlägg   •   Nov 26, 2018 08:15 CET

Under en dag bombarderas genomsnittssvensken av cirka 5 000 budskap från företag och organisationer. Att det då är viktigt för företag att sticka ut i bruset är självskrivet. Marknadsförare jobbar aktivt för att nå ut med sitt unika budskap. För att du ska få ett försprång på dina kollegor har ​utbildning.se samlat fyra Ted Talks från några av de mest inspirerande föreläsarna inom marknadsföring.

Kreativt tänkande och nätverk ska locka kvinnor till IT-branschen

Blogginlägg   •   Nov 22, 2018 08:00 CET

​IT-branschen växer, men trots detta är det fortsatt få kvinnor som intresserar sig för en karriär inom IT. Men allt fler organisationer visar vägen framåt! Grupper som Sigma Smart Women Society, WiTech och Pink Programming drar sitt strå till stacken när det kommer till att skapa förebilder och sprida intresset för IT till unga tjejer och redan yrkesverksamma kvinnor.

Så effektiviserar du din inkorg

Blogginlägg   •   Nov 21, 2018 08:50 CET

​Inkorgen – så viktig, men ack så tidsödande. Eller, måste den vara det? Med rätt knep har du möjlighet att omvandla din inkorg från ett tidskrävande stressmoment till en effektiv hjälpreda i din arbetsdag. Vi har samlat fem tips som kan hjälpa dig på vägen till en effektivare arbetsdag!